Posted by: menengah3e2 | Ogos 24, 2008

3A1 Ivonne Nathania GILA ‘PSP

Wabah permainan Play Station Portable (PSP) memang sudah menyebar dimana sahaja. Tidak hanya para remaja ataupun kanak-kanak, namun para orang tua pun juga ikut memainkan permainan ini. Mereka pun bahkan lebih rela menghabiskan waktu untuk bermain PSP daripada melakukan aktiviti yang lain. Lebih-lebih lagi, PSP seperti sudah menjadi “teman” mereka.

Saya turut prihatin dengan perkara yang berlaku pada para remaja zaman ini. Menurut saya, bila ramai orang tua tidak mempedulikan kanak-kanak mereka dan lebih memilih untuk bermain PSP, para kanak-kanak tersebut dapat mencontoh perilaku orang tua mereka. Lalu, pada masa remaja mereka, mereka akan sulit unuk berkomunikasi dengan orang lain kerana mereka bermain permainan canggih tersebut. Mereka akan tertutup dengan dunia sosial di luar dan akibat fatal yang akan terjadi iaitu para remaja boleh mendapat kesulitan dalam mengikuti perkembangan di dunia luar. Mereka tidak dapat tahu apa yang  terjadi dengan dunia luar kerana mereka hanya sibuk dengan dunia PSP mereka.

Beberapa hal yang boleh dilakukan untuk membantu perkara ini iaitu, para remaja perlu tahu bagaimana mereka harus membagi waktu mereka. Para remaja dikehendekai untuk tahu bila mereka harus belajar dan bila mereka boleh bermain. Kedua, para orang tua boleh memberikan nasihat kepada para remaja tentang bahaya yang akan terjadi apabila kita “terjun” dalam dunia PSP.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: